Skrivet av: Chris | 1 maj, 2012

Söta tankar, med salta drömmar

Jag minns det väl… hur jag som barn mitt i skolåldern för första gången såg det stora mäktiga akvariet på min fars arbetsplats. Det stod där i fikarummet som en triumferande bit natur, utskuren direkt från en tropisk sjö. Så här i efterhand så känns 375 liter inte så värst jättestort, och den spartanska inredningen med de tämligen vanliga Platy-fiskarna, inte heller så särskilt imponerande. Men för en liten pojke som inget visste om akvaristik så var det förmodligen och med största sannolikhet där intresset föddes.

Hemma hade vi ett mindre akvarium på cirka 90 liter som i perioder fick agera substitut för det stora karet där borta. Mitt intresse kom och gick. Ibland var det obefintligt under långa perioder, men det kom alltid tillbaka. Så en dag i dryga 20-årsåldern så hade jag inte bara min egen lägenhet, men också ekonomi att köpa mitt första egna akvarium. Det blev, inte så förvånande, ett likadant 375-liters akvarium med ungefär samma upplägg. Aluminiumram, täckglas och egentillverkad bänk. Kanske lite mer ”exotiska” fiskar dock och med mer varierande växtlighet. Men i stort sett var det ungefär likadant som min fars, som numera hade fått flytta med honom hem som pensionär.

Många inbitna akvarister säger att man snart ”växer ur” sitt akvarium och vill ha större. Det verkar stämma då även jag föll inom den kategorin. Nästa kar blev något större med sina 450 liter fördelat på 150 x 60 x 50 cm (BHD), mot 375-karets traditionella mått på 150 x 50 x 50. På denna mer påkostade modell var också framrutan välvd, vilket dels ger ett mer estetiskt vackert yttre, men också en märklig känsla av ”3D” när man granskar akvariet framifrån – i alla fall i mitt tycke. Som kronan på verket så inreddes detta kar med äkta ”Back to Nature” bakgrundsmoduler och slutresultatet blev riktigt lyckat…

Efter några år… ganska många år, så hamnade dock detta vackra set som 75-års present till mina kära föräldrar och det gamla 375-liters akvariet fick flytta till ny ägare för en billig peng. Mitt hem renoverades, fick nya jordnära färger, enhetliga möbler och en genomgående känsla av harmoni. Men något saknades… Ändå sedan akvarieintresset föddes så har jag alltid även sneglat på den fascinerande saltvattensakvaristiken, men också alltid ryggat tillbaka på grund av de höga kostnaderna och de omfattande tekniska svårigheterna. Så här en halv livstid senare så väljer jag dock att ta steget med drivkraften att om andra kan, så kan jag med. Det kommer kosta – förmodligen mer än jag räknat med, det kommer ta tid och det kommer vara komplicerat – men det kommer också vara värt det. Få platser på jorden är så vackra som den magiska skönhet de tropiska korallreven visar upp. Att lyckas återskapa ett fragment av denna värld i sitt eget hem, kan inte vara annat än fantastiskt.

Därför ska denna ”dagbok” handla om mitt försök att just uppnå detta. Till min hjälp har jag den mycket bra boken ”Korallrevsakvaristik för nybörjare”, av Daniel Knop.

Kommentera

Kategorier

